vrijdag 6 februari 2015

Kanker in een jong gezin, en dan?

Ja, wat dan? Klarine Sikkema kreeg ermee te maken. In 'Een regenboog in de woestijn' doet ze verslag van haar belevenissen met haar gezin en neemt ze de lezer mee in de wereld van een kankerpatiënt.
Ik ben 26 jaar als mijn leven voorgoed verandert. Niet alleen mijn leven, maar ook dat van mijn man Johan en onze kinderen, Gerben, Erik en Annelie, en dat van mijn ouders en zoveel mensen om mij heen. Ik, vrouw, moeder, (schoon)dochter, (schoon)zus, vriendin, collega, juf, heb de diagnose borstkanker gekregen. Vanaf dat moment word ik heen en weer geslingerd door emoties met een lach en een traan. En na anderhalf jaar intensieve behandelingen is het gewenste resultaat helaas niet bereikt. 
Klarine heeft samen met haar vader 'Een regenboog in de woestijn' geschreven. Haar vader is de bekende kinderboekenschrijver Bert Wiersema. Bert beleeft het ziek-zijn van zijn dochter vanuit zijn eigen perspectief:
Ik ben Klarines vader en ik kijk machteloos toe hoe een ziekte mijn kind sloopt. Wat een verdriet! En wat een worsteling! Ik geloof in een almachtige God, die alles kan. En tevens in een God die oneindig veel van mij houdt. Maar waarom maakt die almachtige God, die onvoorwaardelijk van mij houdt, mijn kind niet beter? 


In dit schitterend vormgegeven boek komen, naast het verhaal van Klarine en Bert, allerlei handige weetjes, tips en adviezen voorbij. En dat gaat echt over allerlei onderwerpen:
- Hoe vertel je je kinderen wat een 'chemotherapie' is?
- En wat is bestralen?
- Hoe bereidt je een gesprek met de arts voor?
- Wat zijn de gevolgen van de behandelingen?
- Hoe kun je als buitenstaander concreet helpen? (do's en don'ts voor meelevers)
- Verdriet bij kinderen
- Er is zelfs een hoofdstuk met als titel 'Humor'!


Het ziek-zijn van Klarine heeft geresulteerd in het oprichten, samen met haar man Johan, van een stichting: 'Stichting Colours'. Deze stichting geeft verrassingspakketten aan kinderen van ouders met een levensbedreigende ziekte. Zie ook de sites www.kankerinonsgezin.nl en www.stichtingcolours.nl.


Wie de moeite heeft genomen om tot zover door te lezen, mag het wel weten. Ook wij kregen vorige week een pakket over de post van deze stichting...... Ondanks alle zorgen hebben de kinderen van het pakket genoten. En de ouders....!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten