woensdag 4 mei 2011

Gezocht: Levensverhaal van ds. Adler (4)

Het is al maanden geleden dat ik een drietal stukjes heb geplaatst over ds. Adler. Nu heb ik afgelopen maandag een aantal boeken binnengekregen, waaronder drie boeken van Dr. A. Saphir. Mogelijk werpen deze boeken licht op de vraag die toen gesteld is.

Nog even de vraag: "Ik ben al heel lang opzoek naar een boek van ds. Adler, het gaat over zijn reis naar het westen vanuit het Ottomaanse rijk naar het westen. De plaats waar ds. Adler vandaan komt ligt nu in Roemenië. Ds. Adler was een Joodse zendeling/predikant die bevriend was met mijn overgrootvader. Hij heeft samen met mijn overgrootvader deze reis gemaakt. De titel van het boek is, als ik goed ben geïnformeerd, “Heen gezonden en teruggekeerd”. Het speelt rond 1900. De andere boeken over ds. Adler van o.a. zijn weduwe die ik ken ik."


Nu de drie boeken van Saphir:
* Het onbreekbare woord
* Een Hebreër over de Brief aan de Hebreën
* Christus en de Schriften
De drie boeken van dr. A. Saphir zijn vertaald uit het Engels door A.R. Zalman-Marda. Tevens staat er een vermelding voor in het boek:
Van dr. A. Saphir verschenen:
* Christus en de Schriften
* Een Hebreër over de Brief aan de Hebreën
Van mevr. A.R. Zalman-Marda verscheen:
* Joseph Zalman, een gezondene uit Israël (biografie)


Dr. Adolph Saphir wordt geboren in Budapest. Hij behoort tot een aanzienlijke, Hongaars-Joodse familie. Op zekere dag vraagt de jonge Adolph aan zijn vader of hij aan tafel mag danken. Tot onuitsprekelijke verbazing eindigt hij dit gebed met "in de Naam van onzen Heiland en Zaligmaker, Jezus Christus. Het gerucht verspreidt zich dat de Geest Gods op den zoon van Saphir gevallen is. Binnen een half jaar geven vader, moeder, twee zoons en drie dochters getuigenis van hun geloof in Christus en worden gedoopt. Saphir werkt onder de Joden in diverse Europese steden. Hij sterft in 1891 op 60-jarige leeftijd.

Komt de vraagsteller hier een stapje verder mee? Ik hoop het.

Ik hoop de drie boeken vanavond nog in de webwinkel te plaatsen.

Naschrift: Op 9 april 2024 kreeg ik het volgende bericht via onze webwinkel: 

Op uw website las ik het levensverhaal van ds. Adler. In mijn stamboom komt de naam ds. Ludwig August Wilhelm (Boekerest 1870) voor. Hij trouwde op 19 december 1907 met mijn oud-tante Louise Jeanne Guilemine van der Horst (Amsterdam 1864), dochter van Johannes Gerardus van der Horst en Classina Theresia Mirandolle.. Zijn ouders waren August Carl Adler en Adolfine Wilhelmina Kunh. Wellicht kan ik met deze informatie het levensverhaal van ds. Adler aanvullen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten