donderdag 20 januari 2011

Gezocht: Levensverhaal van ds. Adler (1)

Roemenië, Tulcea bij de groene en Galati bij de rode punt

Gisteren kreeg ik de volgende mail binnen:
"Ik ben al heel lang opzoek naar een boek van ds. Adler, het gaat over zijn reis naar het westen vanuit het Ottomaanse rijk naar het westen. De plaats waar ds. Adler vandaan komt ligt nu in Roemenië. Ds. Adler was een Joodse zendeling/predikant die bevriend was met mijn overgrootvader. Hij heeft samen met mijn overgrootvader deze reis gemaakt. De titel van het boek is, als ik goed ben geïnformeerd, “Heen gezonden en teruggekeerd”. Het speelt rond 1900. De andere boeken over ds. Adler van o.a. zijn weduwe die ik ken ik."

Dat intrigeert me, zulke mailtjes. Gelijk maar bij iemand geïnformeerd. Die mailde terug dat hij zou gaan zoeken. Hij kon alvast wel de naam melden: August Charles Adler.

Vervolgens heb ik bij onze zoekster geïnformeerd naar nadere gegevens. Dat resulteerde in een uitgebreide mail:
"Hartelijk dank voor uw reactie en net even u weblog bekeken, en een reactie achter gelaten. Helaas heb ik geen foto van ds. Adler, wel heb ik het boek dat door zijn vrouw is geschreven over het leven van haar man. Ds. Adler is geboren in Tulcea in 1800? in het toenmalige Ottomaanse rijk, nu Roemenië. Hij komt uit een Orthodox Joods gezin maar is tot geloof gekomen en gedoopt en predikant/zendeling geworden.

Hoe hij mijn overgrootvader heeft leren kennen weet ik niet, mijn overgrootvader is geboren in 1867 in Galati (Moldavië), wat nu Roemenië is. Hij heette Gotlieb Ornstein. Bij zijn doop in Amsterdam in de Sionskapel in de Barnsteeg heeft hij de naam Johannes aangenomen Sinds zijn doop heette hij Gotlieb Johannes Ornstein, evenals mijn grootvader en mijn oom. Wat ik weet uit verhalen is dat ze in Rotterdam, samen met anderen, de Joden die uit Oost-Europa kwamen en naar Amerika gingen opvingen en van eten, een luisterend oor, kleding etc. voorzagen.

Er is een boek geschreven door ds. Adler zelf dat heet “Gezonden en terug gekeerd” of “Heen gezonden en teruggekeerd”. Dit gaat over zijn reis naar West-Europa en zijn levensverhaal. Het levensverhaal van ds. Adler, die een aantal jaren ouder was dan mijn overgrootvader, lijkt heel veel op dat van mijn overgrootvader. Bovendien waren zij beide bevriend, wat ik weet uit verhalen van mijn oma en een tante. Helaas was mijn Opa al overleden toen ik geboren ben en is het boek dat oma had verdwenen.

De rede dat ik op zoek ben naar dit boek is mede dat wij als gezin veel en vaak voor onze stichting in Roemenië zijn en wij een paar jaar geleden de Synagoge en Joodse begraafplaats hebben bezocht, waar een gedeelte van onze familie wortels liggen. Ook bij de achterkleinkinderen (onze kinderen) van Gotlieb Johannes Ornstein bestaat belangstelling voor zijn levensverhaal. De wijlen Gotlieb Johannes Ornstein, bekend van Vrede over Israël, waren mijn grootvader en oom.

Ik hoop dat u met deze informatie wat meer kunt. De ds. Adler van “Een Groninger Pastorie in de Storm” en uit het boek van Johanna Ruth Dobschiner “Te mogen leven'' is een andere ds. Adler. Wel was Johann Ruth Dobshiner na de oorlog een huisvriendin van mijn grootouders en heb ik nog een poosje tot haar overlijden contact met haar gehad."


Nou, dat zijn heel veel gegevens. Alles even op een rijtje:
Ds. Adler, geboren in 18zoveel in Roemenië (toen Moldavië), heeft een boek geschreven “(Heen) gezonden en teruggekeerd”. Dit boek bevat zijn levensverhaal als Joods zendeling/predikant. Wie helpt om dit boek te vinden?

Tot slot meldt de vraagstelster nog het volgende:
"De stichting waar ik het over hebt, is onze eigen kleine Chr. Stichting die zich inzet voor de opvang en hulp aan de Roemeense straatkinderen en hen die hulp nodig hebben in de Roemeense samenleving. Over onze stichting kunt u meer info vinden op de site van de stichting en de weblog."

Ik heb achter de titel maar een 1 gezet. Eigenlijk ga ik er van uit dat er wel een 2 volgt. Wie helpt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten