zaterdag 22 januari 2011

Gezocht: Levensverhaal van ds. Adler (2)

Na mijn oproep om te zoeken naar het boek, waarin ds. Adler zijn levensverhaal beschreven heeft, heb ik twee reacties gehad. De eerste reactie luidt als volgt:
"Een voorlopig onderzoek naar gegevens over ds.A.C.Adler leverde het volgende op: A.C.Adler werd namens de London Society for promoting christianity amonst Jews naar Nederland gezonden en heeft van 1872 tot 1909 gewerkt in de Zionskapel te Amsterdam. Hij was van Duits-Joodse afkomst. Toen hij 5 jaar oud was, zijn zijn ouders overgegaan tot het Christendom. Hij kwam in Engeland in aanraking met de zending onder de Joden en voelde zich geroepen om ook dit werk te gaan doen. Hij heeft in Amsterdam 70 Joden gedoopt. Op diverse plaatsen in Nederland hield hij bijbellezingen, zoals te Rotterdam en in Den Haag. Hij had contacten met de Geref.Kerken en de Christelijk Gereformeerde Kerk."

Daarnaast kreeg ik nog een reactie van iemand uit Amerika:
"Over het stukje over Ds. Adler, is dat dezelfde dominee als die voorkomt in het boekje "Ik zoek mijn broeders", van Joseph Zalman?"

Hopelijk leiden bovenstaande gegevens en suggestie tot het gezochte boek. Je zou er iemand erg blij mee maken.....

2 opmerkingen:

  1. Dit is inderdaad de zelfde Ds adler en het boek wat genoemd wordt over Jozef Zalman daar had ik tot deze reactie nog nooit van gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het boek van ds. Zalman is een jaar of wat geleden opnieuw uitgegeven. Zowel de oude als de nieuwe uitgave zijn te koop op www.boekwinkeltjes.nl (intikken in zoekvak "zalman")

    BeantwoordenVerwijderen